Nytt på nya Holland

Dagens utgåva av St Petersburg times har en entusiastisk artikel om förvandligen av Nya Holland i S:t Petersburg. Nya Holland är grundat i St Petersburgs barndom under 1700-talets första decennier. Det ligger på en ö som bildats av kanalbyggandet i staden, och är byggt i en tid då båten var det främsta transportmedlet. (Peter I lär förresten ha förbjudit roddbåtar eftersom han tyckte folk skulle lära sig segla, praktiskt när man bygger en stad i ett träsk). Nya Holland var en plats för skeppsbyggen och har i hundratals år varit stängt militärt område

Bilden här intill visar Nya Holland sent i december förra Ã¥ret, frÃ¥n land den här gÃ¥ngen. Notera planerna för ombyggnadsarbetet som är uppsatta inne i porten. Utanför bild stÃ¥r en kompis lillebror och ogillar att en av stadens ”coola platser” kommer förstöras, han kommer nog inte vara ensam om att sakna de mystiska, majestätiska och lockande ruinerna om planerna genomförs. Gigantisk och förfallen i centrala S:t Petersburg (artikeln talar om gÃ¥ngavstÃ¥nd till Vinsterpalatset men det är en rätt rejäl promenad): det är lätt att förstÃ¥ Nya Hollands lockelse för investerare med storslagna planer. Ruinvarvet ska förvandlas till ett ”multifunctional centre”, vad det nu kan tänkas betyda, tillsammans med brittiska investerare. Exploateringen omfattar hela ön, 1700- och 1800-tals byggnaderna ska renoveras och moderniseras, nya byggnader ska uppföras. Det ska finnas utställningslokaler, lyxhotell, kontor, lägenheter, parkeringsplatser, affärer och nöjesetablissemang. Projektets hjära är ”Festivalpalatset” som ska innehÃ¥lla konsertsal och utställningsomrÃ¥den. “… a floating stage will be available in the summertime, while during the winter months the lake will be transformed into an ice skating rink”. Storslaget är bara förnamnet alltsÃ¥…

Projektet känns pÃ¥ nÃ¥got sätt symptomatiskt för S:t Petersburg, tillsammans med andra gigantprojekt som nya Marinskij och Gazpromskrapan. Det gäller att visa att det finns pengar i staden. Fast exempel pÃ¥ hur gamla industilokaler eller militärbaracker görs om för att passa den sÃ¥ kallade kreativa klassen finns naturligtvis pÃ¥ mÃ¥nga hÃ¥ll i världen. Hur som helst lär det dröja tills man fÃ¥r möjlighet att komma dit, det nya projektet beräknas stÃ¥ klart 2012, och man kan misstänka att det kan komma att stöta pÃ¥ ett eller annat hinder pÃ¥ vägen. Och när (om?) ”multifunktionscentret” slÃ¥r upp portarna lär den förfallna charmen vara lÃ¥ngt, lÃ¥ngt borta.