Belägringens ansikte

När jag i eftermiddags gick till förrådet för att hämta mig en ny penna, föll plötsligt min blick på några kyrilliska bokstäver. Förbryllad, alla andra på mitt jobb håller på med Sverige, plockade jag upp vad som visade sig vara en liten vit bok, nästan en broschyr, med texten Борис Кудояров/Boris Kudoyarov Лицо блокады/face of the siege. I denna fanns några av Kudojarovs bilder från det belägrade Leningrad.

Det var lite för mitt i prick för att det ska vara en slump. Det mÃ¥ste vara jag som har införskaffat den men när, var? PÃ¥ baksidan stÃ¥r Gosudarstvennyj tsentr fotografii och jag drar mig till minnes ett besök pÃ¥ detta oansenliga center nyÃ¥ret 2008. Det var en utställning om nyÃ¥rsbilder, massor av barn uppställda vid granen och min kompis A skrattade igenkännande och sa ”precis sÃ¥nna där bilder har vi hemma i albumet frÃ¥n när jag var liten”. Jag mÃ¥ste ha köpt den dÃ¥. Men hur i hela friden hamnade den i förrÃ¥det?

Jag bläddrar vidare i den fina lilla boken, och det första jag ser är den bilden på kvinnorna i kålfältet framför isakskatedralen som jag försökte hitta i våras. Inte ens med fotografens namn och bildens titel lyckas jag dock googla fram något. Men jag lyckas luska ut att Kudojarov även tagit den bild jag hittade, och att kvinnorna på den är de samma som på den jag ville åt. Flera av bilderna har jag sett förut, som den här intill på fontänerna i Peterhof. Det är ikoniska belägringsbilder som präglat min bild av livet i Leningrad då, flera av dem är också grunden för kollagen med dåtid och nutid som Sergej Larenkov gör.

Kudojarov var krigskorrespondent för Komsomolskaja pravda och arbetade i Leningrad under hela belägringen. I bokens inledande text citeras hans arbetsfilosofi:

”One should photograph as much as possible. Beside photographs of pivotal moments, there should be a detaild chronicle of events. Each reporter is obliged to produce such chronicle as he is responsible for preserving this event for the people. One day they will be grateful for such documentarly precise history of the past.”